Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2013

Ο ΜΕΣΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ(δεύτερο μέρος)


  Στο πρώτο μέρος του σχετικού άρθρου,αναφερθήκαμε στις πλειοψηφίες που ο μέσος άνθρωπος συγκροτεί ,αδυνατώντας να διαχειριστεί την ευθύνη της αυθύπαρκτης,ζώσας ψυχικά και ακηδεμόνευτης στάσης του στη ζωή.Στο σημερινό άρθρο μας θα εξετάσουμε πως ο ίδιος καθίσταται κοινωνικό πρόβλημα και ποιά είναι τα χαρακτηριστικά των πλειοψηφιών που συγκροτεί.



   Ο μέσος άνθρωπος είναι το μεγάλο ζητούμενο και η μεγάλη προυπόθεση των κοινωνιών μας.Τα πάντα σχεδιάζονται γι αυτόν,παράγονται γι αυτόν,τείνουν προς αυτόν και,σχεδόν,παράγονται απ αυτόν.Αυτός είναι ο νέος δικτάτορας,ο νέος Θεός,η νέα Πατρίδα.Για να είμαστε όμως ειλικρινείς και ακριβοδίκαιοι,ασ μη θεωρούμε οτι με μια παρθενογένεση ξαφνικά προέκυψε αυτός ο άνθρωπος.Υπήρχε πάντα,δρούσε πάντα,ήκμαζε η παρήκμαζε πάντα,αλλά η κυριαρχία του θεμελιώθηκε θεωρητικά το 18ο αιώνα και πρακτικά κατά τη διάρκεια του 20ου.

   Η εποχή μας έχει γίνει αντιληπτή εντελώς λάθος από τους περισσότερους.Ακούμε ότι έφερε κοσμοιστορικές αλλαγές,ότι τίποτα πλέον δεν είναι ίδιο με χθες,είναι ο BRAVE NEW WORLD των αμερικανών και των αμερικανολιγούρηδων.Κι όμως μια και μόνη πρωτοτυπία έχει αυτός ο αιώνας.Είναι η μοναδική στιγμή της ανθρωπότητας ,όπου καταναλώνουμε άκριτα ότι όλοι οι προηγούμενοι αιώνες παρήγαν ποτέ.Και το χειρότερο,παράγουμε ότι οι προηγούμενοι αιώνες δεν παρήγαν ποτέ.Και το αίσχιστο,υποχρεώνουμε αυτούς που θα ζήσουν μετά απο εμάς να τραφούν με το δηλητήριο που εμείς παράγουμε,με το "πνευματικό"προιόν ενός διανοητικού μεταβολισμού ο οποίος πλέον έχει αρχίσει να καταναλώνει και να ανακυκλώνει τα ίδια του τα προιόντα.Οσο και αν αυτό φαίνεται,και είναι, απαισιόδοξο είναι και απολύτως φυσιολογικό μέσα στις σημερινές συνθήκες ζωής.Αφού η υγιής τροφή εξαντλήθηκε και ο ψυχικός οργανισμός βρέθηκε σε μολυσμένο περιβάλλον,η ανάγκη προσαρμογής προερχόμενη απο το ένστικτο αυτοσυντήρησης,τον έκανε να τρέφεται όλο και περισσότερο ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ με τα υποπροιόντα που παράγει.

    Στο σημείο αυτό να γίνει μια ουσιώδης διάκριση.Ο γράφων δε θεωρεί ότι ο άνθρωπος είναι ένα ανοσιούργημα,ε΄να λάθος,ένα τέρας που διαρκώς έχει κατά νουν το κακό.Δεν θεωρούμε ότι ο άνθρωπος είναι ούτε καλός ούτε κακός,άλλα ότι είναι και κακός και καλός και ευτυχώς που είναι έτσι.Θεωρώ όμως οτι ο ¨μέσος άνθρωπος"είναι ΕΛΑΧΙΣΤΑ άνθρωπος,ότι είναι μια ψυχική μετάλλαξη,ένα ον αλλόκοτο,κάτι που η θα πετύχει σε μια τιτάνια δοκιμασία ανόδου προς την΄ανθρώπινη ύπαρξη( και ας μη γελιόμαστε,'ενα πολύ ελάχιστο ποσοστό θα το τολμούσε και πραγματικά ελάχιστοι "μέσοι άνθρωποι"θα το κατόρθωναν) ή θα χαθεί μέσα στα ίδια του τα λάθη όταν πλέον η ίδια η ζωή θα τον ξεπεράσει.Και εδώ είναι και η μοναδική του χρησιμότητα.είναι τόσο κακό παράδειγμα που κάποιες γενιές ανοίγοντας τα μάτια τουςθ αρνηθούν να τον ακολουθήσουν.Τότε η ανθρωπότητα θα πάψει να μετρά αντίστροφα.Αυτή η στιγμή όμως αργεί ακόμα( αν το συμβατικό μέτρο του χρόνου λέει κάτι στις εξεγερμένες ψυχές,που ελπίζω να μη τους λέει τίποτα).

   ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑΣ Ας προχωρήσουμε να εξετάσουμε κάποια ψυχολογικά χαρακτηριστικά των κοινωνικών πλειοψηφιών που συγκροτούνται,απο τον "μέσο άνθρωπο",όπως προαναγγείλαμε.(Για μια ακριβέστερη μελέτη του θέματος απο τον αναγνώστη,θεωρώ ότι τα βιβλία του Γουστάυου Λε Μπον,ο "ΗΓΕΜΩΝ"του Νικολό Μακιαβέλλι,η "ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΠΗΚΟΩΝ"του Ράουτερ και οι φιλοσοφικές ιδέες του Νίτσε είναι σαφέστατα ο καλύτερος οδηγός).

1.Η "ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ"ΕΙΝΑΙ ΑΛΟΓΗ.η πλειοψηφία δε κρίνει,εκτελεί.ΟΙ ιδέες τις οποίες αναπαράγει είναι αυτές που τησ έχουν επιβληθεί ,όχι αυτές που η ίδια εφηύρε,διότι η πλειοψηφία δε΄μπορεί να παράγει ιδέες.Η δημιουργία ιδεών και πλαισίων αφομοιώσεως τους,είναι λειτουργία διανοητική,καλλιτεχνική.Η πλειοψηφία,δεν είναι καλλιτέχνης αλλά καταναλωτής.

2.Η "ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ"ΕΙΝΑΙ ΑΣΥΝΕΧΗΣ.υφίσταται συνεχείς αλλαγές προτύπων τα οποία δέχεται αδιαμαρτύρητα και ακολουθεί.Αυτα τα πρότυπα,παρ όλα τα κοινά ψυχολογικά χαρακτηριστικά που εκπροσωπούν,εμφανίζονται αρκετά έως πολύ διαφορετικά,για να δίνουν την αίσθηση της ποικιλίας.Η "κοινωνικ'η πλειοψηφία"όμως είναι έτοιμη πάντα να τα ακολουθήσει παρά το γεγονός ότι το νεώτερο πρότυπο,θεωρητικά πάντα,συχνά αποτελεί τη άρνηση του αμέσως παλαιότερου.

3.Η"ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ'ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΙΜΗ.σ αυτή τη πλειοψηφία,ως αποτέλεσμα και του άλογου και του ασυνεχούς στοιχείου,ενυπάρχει το βασικό στοιχείο διάσπασης,δηλαδή η έλλειψη κοινής ταυτότητας.Να σημειωθεί εδώ ,ότι τα κοινά χαρακτηριστικά τα οποία αναφερόμαστε ΔΕΝ γίνονται αντιληπτά από αυτούς που συγκροτούν τη πλειοψηφία,ως εκ τούτου αποτελούν κοινά χαρακτηριστικά μόνο για τον εξωτερικό παρατηρητή.Η έλλειψη κοινής ταυτότητας γίνεται φανερή και από το γεγονός ότι συχνά κάποιος,στοιχειωδέστατα έξυπνος, ηγέτης μπορεί ν αποσπάσει τμήμα αυτής της πλειοψηφίας,να το μεταστρέψει και να το χρησιμοποιήσει να συγκροτήσει δηλαδή κάποια άλλη ομάδα(η οποία καάποτε ίσως να καταστεί πλειοψηφία με τη σειρά της),η οποία θα φλερει τα ίδια ακριβώς ψυχολογικά χαρακτηριστικά με τη προηγούμενη.

4.Η «ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ»ΕΙΝΑΙ ΕΥΜΕΤΑΒΛΗΤΗ.Ουσιαστικά είναι το χαρακτηριστικό που αποτελέί τη προβολή,την απτή απόδειξη ύπαρξης του άλογου,ασυνεχούς και διασπάσιμου στοιχείου των πλειοψηφιών ,ρποσθέτοντας ΄να ακόμα στοιχείο.την αναδίπλωση των πλειοψηφιών προς καινούριο σκοπό.την ψευδαίσθηση του νέου,τη δημιουργλια μιας σειράς προυποθέσεων για την ανάδειξη του πνευματικού στοιχείου της Ιστορίας στην εξουσία.

ΤΟΝ ΕΡΧΟΜΟ ΤΟΥ ΗΓΕΤΗ

(συνεχιζεται)

ΤΑΛΩΣ